
Summary: The Environmental Working
Group claims to “expose threats to your
health and the environment.” However,
its shoddy research and shady tactics
serve another purpose—helping trial
lawyers get rich by suing big business
like Monsanto and DuPont.

The Environmental Working Group & Trial Lawyers
Chasing after Monsanto and DuPont

 By Martin Morse Wooster

The DuPont Washington Main Works Plant on the Ohio River. A lawsuit filed on
behalf of nearby Parkersburg, West Virginia residents claims DuPont misrepre-
sented the alleged dangers of a chemical processing agent used at the plant.

T

December 2005

CONTENTS

 The Environmental Working
Group and Trial Lawyers

page 1

Briefly Noted
page 6

   he  Environmental  Working  Group
(EWG) has an influence that is far out of
proportion to its relatively small annual bud-
get of around $2 million. It has its fingers in
many pies: it fights farm subsidies and in-
dustrial companies and it engages in dozens
of legal and policy battles over health and
environmental issues, always with an eye to
attracting public attention.

When members of the press write about
the Environmental Working Group, they gen-
erally treat it as a benign truth-teller with no
ideological axe to grind. The group, reports
the Chronicle of Philanthropy, “has ac-
quired a reputation for producing reports
that often combine extensive research and
sophisticated data analysis with a flair for
finding the human-interest element that can
animate their presentation of a particular
environmental policy issue.”

What’s generally not known about the
EWG is its close relationship with trial law-
yers. Over the past four years, EWG has got
hold of documents obtained during the dis-
covery process by trial lawyers suing corpo-
rations. It then posts the documents on the
Web and alerts friendly journalists, who
access them for critical stories they write
about the lawsuits and the defendants. The
effect, of course, is to influence public opin-
ion and public policy. The stories may also
affect the juries in these cases, which fre-
quently side with the plaintiffs.

How does the process work? Here are
two case studies showing how EWG worked
hand-in-glove with trial lawyers in lawsuits
against two of America’s biggest corpora-
tions—Monsanto (later Solutia) and DuPont.
These case studies show that the Environ-
mental Working Group is far from the benign
truth-teller it pretends to be.

Chasing Monsanto
Of all the class actions in which the

Environmental Working Group has been in-
volved, by far the largest was a class-action
lawsuit by residents of Anniston, Alabama,
against Monsanto and its successor,
Solutia.1  The suit charged that between 1929
and 1971 the firm had fouled the water, air,
and soil of that city with PCBs (referring to
polychlorinated biphenyl, a family of indus-
trial compounds). PCB production was
banned in 1979 after regulators found that
the chemical accumulates in animal tissue
with carcinogenic effects.

Two class-action suits against
Monsanto were settled in 1999 for $2.5 mil-
lion and $43.7 million, and a third was settled
in 2001 for $42.7 million. In 2002 the Anniston
plant was making chemicals used in Tylenol.

In January 2002 the Environmental Work-
ing Group fed to the Washington Post and
the St. Louis Post-Dispatch documents that
were obtained during the discovery process



OrganizationTrends

2 December 2005

Editor: Joseph de Feo

Publisher: Terrence Scanlon

Organization Trends  is published
by Capital Research Center, a non-
partisan education and research
organization, classified by the IRS
as a 501(c)(3) public charity.

Address:

1513 16th Street, N.W.

Washington, DC 20036-1480

Phone: (202) 483-6900

Long-Distance: (800) 459-3950

E-mail Address:

jdefeo@capitalresearch.org

Web Site:

http://www.capitalresearch.org

Organization Trends welcomes letters
to the editor.

Reprints are available for $2.50
prepaid to Capital Research Center.

in a fourth Monsanto class-action suit,
Abernathy v. Monsanto.  (Monsanto’s cor-
porate headquarters was in St. Louis.) The
documents, EWG’s Mike Casey told the
Washington Post, showed “a corporate cul-
ture of deceiving the public.”

The front-page stories based on the EWG
reports appeared on January 1 and January
6, 2002—just days before a jury began to
hear the Abernathy suit. While the stories
mostly reported the trial lawyers’ side of the
story, they did attempt to provide some
balance. The Washington Post’s Michael
Grunwald, for example, stated, “[N]o one has
found a link between PCBs and any cancer
as definitive as the link between, say, ciga-
rettes and lung cancer. A recent GE-funded
study—conducted by the same toxicologist
who originally discovered that PCBs cause
cancer in rats—found no link to cancer in
humans. And some independent scientists
remain skeptical of any serious health ef-
fects from real-world PCB exposure.”

Solutia director of environmental affairs
Robert Kaley told the St. Louis Post-Dis-
patch that Monsanto was ”the first com-
pany that ever had to deal with an environ-
mental chemical. We had a product that was
a good product, a product that was saving
lives in the electrical industry. It wasn’t

something we just wanted to throw away.
You looked at [loss of] profits; that’s what
businesses do. That was the reasonable
thing to do. But when push came to shove,
we took what I think were very responsible
positions.”

In February 2002 the Abernathy jury
reached its verdict. Monsanto, it concluded,
was not only guilty; it had conducted itself in
a way that was “so outrageous in character
and extreme in degree as to go beyond all
possible bounds of decency so as to be
regarded as atrocious and utterly intolerable
in civilized society.” Solutia’s stock fell to
$5.80 a share, a 59 percent drop from the
$14.02 the firm’s stock was trading at before
the EWG-planted stories broke.

While Solutia appealed the Abernathy
decision, a fifth class-action suit against
Solutia wended its way through federal
courts. Tolbert v. Monsanto was far larger
than the earlier suits; there were 14,000 mem-
bers of the Tolbert class, while Abernathy
had 3,500 members. And Tolbert was a fed-
eral suit, whereas Abernathy was tried in
state courts.

While the Tolbert case was continuing,
the EWG anti-Monsanto documents were
the basis of a “60 Minutes” television pro-
gram segment broadcast in November 2002.
Here is how “60 Minutes” reporter Steve
Kroft used the EWG documents to confront
Solutia CEO John Hunter. Kroft repeated the
Abernathy jury’s finding that Monsanto’s
dumping was “outrageous in character.”

KROFT:  I’ve never heard a finding
like that before.

HUNTER:  I don’t know what influ-
enced the jury in their finding.

KROFT:    I think the fact that there
were documents going back show-
ing that the company knew it was
toxic, that it has possible effects on
humans, and yet continued to dump
large quantities of it in the streams
and creek beds was one of the rea-
sons.

HUNTER:  Steve, there are a lot of
documents in the trial, and as I have
said, I can’t speculate on all of those
documents or what decision process
led to those documents.  What I do
know is that we’re committed to clean-
ing up the PCBs.

The Environmental Working Group was
not content to let the Tolbert jury render its
verdict solely on the basis of decades-old
documents. In June 2003, the EWG an-
nounced that an agreement the Environmen-
tal Protection Agency had made with Solutia
had been watered down. EWG produced
internal EPA documents charging that a pro-
vision in the agreement was removed after a
draft of the consent agreement was sent from
EPA regional headquarters in Atlanta to
Washington. The provision would have had
Solutia pay for health care for Anniston
residents with high PCB levels as well as
requiring Solutia to pay for a major health
screening of Anniston residents. EWG presi-
dent Ken Cook told the Birmingham News
that the EPA-Solutia deal, “negotiated in
secret, seems to us to have severely weak-

ened the hand of the local community to get
some justice.”  (Even under the amended
agreement, Solutia still agreed, among other
things, to pay $3.2 million for the education
of any child in Anniston deemed to have
“special educational needs” and it would
provide a $150,000 grant to a local group to
conduct its own studies of PCB pollution in
Anniston.)

Two weeks later, the Environmental
Working Group invited reporters to inter-
view Janet MacGillivray, a former EPA attor-
ney who worked on the Anniston case. She
claimed that before she was scheduled to
testify before the Tolbert jury that the
amended EPA decision was too weak, Jus-
tice Department attorney William Weinischke
phoned her. She said the call made her feel
“tremendously uncomfortable.”

It’s unclear what, exactly, Weinischke
said. The EWG claimed that the telephone
call was, in the Birmingham News’s para-
phrase, “an unethical and improper attempt

The front-page stories
based on the Environ-
mental Working Group
reports appeared on

January 1 and January 6,
2002—just days before a

jury began to hear the
Abernathy suit.



3December 2005

OrganizationTrends

CRC President Terrence Scanlon wrote in the Charleston
Daily Mail, “I studied the Teflon issue” when at the Consumer
Product Safety Commission and “the health and safety issues

were unfounded then and are unfounded now.”

to influence a witness.” Justice Department
spokesman Blain Rethmaier said that
Weinischke was having “an open and frank
discussion” about the facts of the EPA settle-
ment. Weinischke’s telephone call was dis-
closed during MacGillivray’s testimony, and
the judge took no action.

Around this time, the Abernathy case (a
state case) and the Tolbert case (a federal
case) were consolidated. After the creation
of this megacase, the plaintiffs’ counsel, the
Montgomery, Alabama firm of Beasley,
Allen, Crow, Methvin, Portis & Miles (headed
by former Alabama lieutenant governor Jere
Beasley) brought in a co-counsel: Johnnie L.
Cochran.

In October 2003, shortly before the case
was scheduled for trial, Solutia and the plain-
tiffs of the Tolbert and Abernathy cases
reached a deal: a combined settlement of
$700 million. Solutia admitted no wrongdo-
ing, and because the Tolbert case was never
tried, a jury never found whether or not the
Monsanto-produced PCBs ever caused the
Anniston cancers. Of this sum, $300 million
went to Abernathy victims (and their law-
yers) and $300 million to Tolbert victims (and
their lawyers); $100 million from the
Abernathy portion of the settlement was put
aside for community health clinics and other
local programs.

“I think this is the largest judgment of its
kind in U.S. history,” Cochran told Jet maga-
zine. “It’s more than twice what they got in
the similar case against Pacific Gas & Electric
in that Erin Brockovich movie. They got
around $300 million.”

Solutia, Cochran added, “knew that I was
prepared to go to court.  I’m committed to
fighting these corporate giants. They came
in and sat down at the table and it took three
months. The word has gotten out that I don’t
play!”

As in most class-action suits, the big
winners were trial lawyers, who received
massive contingency fees. Eight law firms
split a $120 million pot, with the largest
winners being Beasley Allen ($34 million)
and the Cochran Law Firm ($29 million).

In March 2004, Circuit Court Judge Joel
Laird ordered an additional $856,000 with-
held from the payments to 125 members of
the Abernathy class to be used for unpaid
child support and court-ordered restitution

plans. One of the plaintiffs had $58,000 with-
held by the courts.

After the court-ordered withholdings as
well as the lawyers’ fees, some of the plain-
tiffs received less than a thousand dollars
from the Tolbert decision. A few angry plain-
tiffs vented their rage at the people respon-
sible for the decision. David Baker, head of
the Anniston-based Communities Against
Pollution, helped organize the lawsuit. His
reward, he told the Atlanta Journal-Consti-
tution, was death threats from plaintiffs who
were convinced that he was responsible for
the high contingency fees.

“I was one of the claimants, and I didn’t
get a whole lot myself,” Baker said. “So, I’m
asking that people please stop making death
threats against me.”

In November 2004, Judge Laird dismissed
two lawsuits from plaintiffs attempting to
sue Tolbert lawyers for a share of the contin-
gency fees. Judge Laird was forced to clear
the courtroom after outbursts from some of
the plaintiffs. Two of the plaintiffs were
arrested.

“This is the most ungrateful community
I’ve ever seen,” Judge Laird said after the
courtroom was cleared.

As for Solutia, the costs of the Tolbert
decision as well as mounting pension costs
forced the company into bankruptcy in De-

cember 2003, even though the firm had nearly
$3 billion in assets. Solutia remains in Chap-
ter 11 today, although in July 2005 the firm
announced that it might emerge from bank-
ruptcy thanks to aid from Monsanto.

The War Against DuPont
A second good example of the Environ-

mental Working Group’s tactics is its attack
on DuPont, the manufacturer of Teflon.
Moving on several fronts, EWG has peti-
tioned the EPA to restrict manufacturing
Teflon polymers. It also has taken docu-
ments from a class action suit and made them
easily available to the press for articles that
publicize EWG’s claims and undermine
DuPont’s reputation.

At issue is a chemical processing aid,
perfluorooctanic acid, known either as PFOA
or C8. (I will refer to it as “C8” throughout.)
Does C8 leach into the environment and
cause harm to people, as its opponents al-
lege?

The battle was launched in March 2003,
when reporter Michael Hawthorne, then of
the Columbus Dispatch, wrote a front-page
story about documents obtained in a class-
action suit filed in Wood County, West
Virginia against DuPont; the lawsuit was
filed on behalf of thousands of residents of
Parkersburg, West Virginia, the location of a
DuPont plant. The article used the docu-
ments to charge that DuPont knew that C8
was hazardous and had leached into the
water supply, and that the company made no
attempt to stop C8 discharges.

Hawthorne also quoted internal DuPont
documents that showed that the company
considered one-part-per-billion of C8 in drink-
ing water a safe level.  In 2002 the West
Virginia Department of Environmental Qual-
ity had declared that 150 parts per billion of
C8 in the water supply was acceptable.

There’s no evidence that the Environ-
mental Working Group supplied this first
group of DuPont documents to Hawthorne.
But the story did quote EWG senior vice
president Richard Wiles, who took the op-

portunity to denounce West Virginia’s envi-
ronmental regulators for setting too high a
limit for C8 discharges. West Virginia, Wiles
said, “used selective science to mislead the
public. They appear to have come down on
the side of being less protective of public
health and more protective of DuPont.”

Shortly after this, EWG petitioned the
EPA to invoke section 8(e) of the Toxic
Substances Control Act, which allows the
EPA to punish corporations that fail to report
information about toxic substances to the
agency. The EWG asked the EPA to fine
DuPont $25,000 per day for allegedly not
reporting information about C8 water dis-
charges to the EPA for 17 years.



OrganizationTrends

4 December 2005

As part of its campaign, EWG released a
draft risk assessment from the EPA on C8.
The draft assessment said “there remains
considerable uncertainty regarding poten-
tial risks” of C8 and that the EPA should
“soon announce a series of aggressive
steps” to find out how risky C8 was. Richard
Wiles declared that the draft showed that
EPA “is on the right track, but it’s [C8] even
more toxic than the EPA is saying. This
confirms the concerns of the people around
Parkersburg that [C8] is more toxic than
DuPont says it is.  EPA has confirmed that
DuPont is wrong.”

DuPont vice-president Richard J.
Angiullo responded that C8 “has been
used safely for more than 50 years with no
known adverse effect to human health.” He
also noted that the EPA risk assessment
draft “is clearly marked by EPA as an ‘inter-
nal deliberative draft’ that should not be
cited or quoted. Clearly, this document has
not been subject to full EPA review.”

In July 2004 the Environmental Protec-
tion Agency filed suit against DuPont.
DuPont, the agency declared, was guilty of
“multiple failures to report information to

EPA about substantial risk of injury to hu-
man health or the environment from a chemi-
cal during a period beginning in June of 1981
through March of 2001.” The fine under the
Toxic Substances Control Act—as much as
$25,000 per day for violations before January
30, 1997, and $27,500 for violations after
that—could have amounted to as much as
$300 million. (The EPA and DuPont settled in
May 2005 for a sum neither side disclosed,
though DuPont admitted it had set aside $15
million to pay the potential fine.)

When releasing its second-quarter earn-
ings report in July 2004, DuPont announced
that it was setting aside $45 million to pay for
the costs of settling the West Virginia suit.
But the company would need more money.
DuPont settled in September 2004, one month
before the suit was to come to trial. Under the
settlement, DuPont agreed to pay $70 million
in cash (including $20 million for unspecified
“health and education projects”), pay $22.6
million in legal fees for the plaintiffs, build a
water treatment plant valued at $10 million,
and spend $5 million to create an indepen-
dent panel to investigate whether C8 caused
birth defects or other diseases. If the panel
found that C8 caused diseases in people,
DuPont would spend an additional $235 mil-
lion on medical monitoring for the 50,000
members of the class. Plaintiffs would be free
under the settlement to file personal injury
suits for any diseases caused by C8. It in all
likelihood will be several years before the
independent panel created as a result of the
Wood County class action suit completes
its findings.

DuPont general counsel Stacey J. Mobley
told the Charleston Gazette “settling the
lawsuit in no way implies any admission of
liability on DuPont’s part.” However, EWG’s
Ken Cook said “DuPont wouldn’t have
settled for $342 million…if company officials
didn’t think they were guilty of polluting
local tap water and the people themselves.”

Because the suit was settled before it
ever went to trial, a jury never determined
whether or not C8 caused cancer or birth
defects. Skeptics have argued that a link
could not be made between C8 and disease
because no link exists. Capital Research
Center president Terrence Scanlon served
as chairman of the U.S. Consumer Product
Safety Commission (CPSC) during the Reagan

Administration. In March 2005, he wrote an
op-ed for the Charleston Daily Mail in which
he stated, “I studied the Teflon issue” when
at the CPSC and  “the health and safety
issues were unfounded then and are un-
founded now.”

Scanlon observed that one fundamental
rule of toxicology was “the dose makes the
poison,” and that EWG and its trial-lawyer
allies were detecting extremely low doses of
C8—four parts per billion, or the equivalent
of “a shot glass… spread among 250 railroad
tankers of water. That’s still a negligible
concentration, and within government safety
standards.”

This August the University of
Pennsylvania’s Edward Emmett released his
findings in an independent study. While
Emmett found that residents who lived near
the Wood County DuPont plant did have C8
levels of between 270-300 parts per billion in
their blood, “people with high C8 levels did
not have high levels of any other blood tests
(such as cholesterol, liver, kidney or thyroid
tests) or a medical history of thyroid or liver
disease.”

Emmett also noted results from residents
of Washington County, Ohio, located across
the river from the Wood County, West Vir-
ginia plant. “The rate of cancer in Washing-
ton County, reported by the Ohio Depart-
ment of Health, is no higher than any other
county in the state,” Emmett reported.

In June, an early draft released by a
scientific advisory panel of the EPA recom-
mended that the agency declare C8 a “likely
carcinogen.” As of this writing, EPA admin-
istrator Steven Johnson has not made such
a declaration, and subsequent public dis-
cussions of the advisory panel showed no
consensus on the recommendation. Richard
Wiles declared the panel’s decision “huge,”
while DuPont spokesman R. Clifton Webb
told the Washington Post that “to date, no
human health effects are known to be caused
by PFOA [C8], even on workers who have
significantly higher exposure levels than the
general population.” The EPA’s scientific
advisory panel is expected to produce an-
other draft soon.

Trial lawyers are pursuing two class
action suits involving C8. In one suit, plain-
tiffs in Cottage Grove, Minnesota and
Decatur, Alabama, are suing 3M, which

You can probe the
backgrounds of many of the

organizations profiled in

Organization Trends
by visiting our

online database at

www.capitalresearch.org
You can also retrieve past issues

of CRC newsletters, including

Organization Trends
Foundation Watch

Labor Watch
Compassion and Culture

Past issues may be ordered for
$2.50 each. Orders must be prepaid.
For information or credit card orders,

call (800) 459-3950.
 Or mail your check to:

Capital Research Center
1513 16th Street, N.W.

Washington, D.C. 20036



5December 2005

OrganizationTrends

produced C8 in these two cities. Among
the plaintiff law firms in the suit: Beasley
Allen, one of the firms involved in the
Solutia suit.

The second class-action suit concerns
whether or not Teflon gives off cancer-
causing gases when it
is subject to high heat
for an extended period
of time. DuPont scien-
tist Dave Boothe told
the San Francisco
Chronicle this June that
“you get more toxic
fumes from the food
you’re cooking than
from the pans them-
selves.” At most, accord-
ing to Boothe, consum-
ers who cook in a Teflon
pan heated to over 570
degrees for a long pe-
riod of time might get
mild flu-like symp-
toms—not exactly nor-
mal kitchen conditions.
The EWG claims that more gases are emitted
from Teflon at lower temperatures.

“There is no hard evidence that Teflon-
coated cookware—or any other products
that incorporate Teflon, from clothing to
cleansers to fast-food packaging—pose
the same threat” as C8, the New York Times
noted this July. But this hasn’t stopped
two Florida law firms from launching a
multi-state $5 billion lawsuit against
DuPont, charging that the firm sold Teflon-
based products produced with C8 for years
without warning consumers. “The class of
potential plaintiffs,” attorney Alan Kluger
told the New York Daily News, “could well
contain almost every American that has
purchased a pot or pan coated with
DuPont’s nonstick coating.” DuPont re-
sponded that “cookware coated with non-
stick Teflon coatings” does not contain
C8. That hardly deters Kluger, for whom
logic is of little value; he astonishingly
admitted to the Associated Press, “I don’t
have to prove that it causes cancer. I only
have to prove that DuPont lied in a mas-
sive attempt to continue selling their prod-
uct.”  And of course, with the EWG sully-
ing DuPont’s name in the press, a jury just
might buy that.

Quid pro quo?
As was noted in the January 2004 Orga-

nization Trends, the findings of EWG re-
ports on arsenic, asbestos, vehicles, and
anything likely to engender a personal injury
lawsuit have appeared on InjuryBoard.com

and other online organs
that trial lawyers have
created to solicit class
members.  Trial lawyers
benefit greatly from
EWG’s slanted research,
and EWG in return ben-
efits from those trial law-
yers. Tort-reform advo-
cate and Manhattan In-
stitute senior fellow
Walter Olson noted
on his website,
overlawyered.com, that
the Association of Trial
Lawyers of America
(ATLA) paid for EWG’s
advertisements (dealing
with the effects of gaso-
line additives) in the

Beltway newspapers Roll Call and The Hill
in 2003. EWG’s website acknowledges this
openly, even if the ads neglected to mention
it. Furthermore, Olson reported that a 2004
EWG report purporting to show a rise in
asbestos-related disease—a boon for per-
sonal injury lawyers—according to EWG’s
own website, “would not have been pos-
sible without the financial, intellectual and
material support of the Association of Trial
Lawyers of America” in the form of “a grant
in the amount of $176,000… to the EWG
Action Fund.”  It was a wise investment for
ATLA.

In April 2005 Pennsylvania Senator Arlen
Specter introduced a bill that would create a
national trust fund for awards in asbestos
suits—and cap attorneys’ fees at 5 percent.
ATLA announced its opposition to the bill
on the pretense that the $140 billion fund
would be deficient in light of an alleged
increase in asbestos-related disease; it
cited—you guessed it—the EWG report.
The Minneapolis Star-Tribune (June 5, 2005)
also reported that EWG has aired national
TV ads opposing the bill, to the tune of $3
million, also “financed by trial lawyers.”  This
should cast other EWG reports benefiting
trial lawyers in a different light.

Attorney Alan Kluger said of C8,
“I don’t have to prove that it

causes cancer. I only have to
prove that DuPont lied in a

massive attempt to continue
selling their product.”

Conclusion
One good question that reporters should

ask when they think about class-action law-
suits is “Cui bono?”—Who benefits? Does
a lawsuit benefit consumers scared by a tiny
risk (if any) that using their Teflon-coated
frying pan at a very high heat might give them
cancer? Would their risk be less or more if they
switched from Teflon to using more cooking oil
that could more easily cause a kitchen fire?

And what about class action suits?  Did
the plaintiffs who had to be thrown out of
Judge Joel Laird’s courtroom think they ben-
efited?  Clearly, when they tried to sue their
own lawyers they signaled that the real win-
ners were the trial lawyers, who made tens of
millions of dollars.

Journalists and consumers ought to treat
the Environmental Working Group’s analy-
sis with more skepticism.  Here’s a funda-
mental question that every journalist ought
to ask EWG spokesmen during interviews.
Is the Environmental Working Group taking
a particular position because it’s the right
thing to do?  Or is it taking a side that will
make its trial-lawyer allies rich?

Martin Morse Wooster is a visiting fel-
low at the Capital Research Center.

1When Monsanto merged with
Pharmacia in 1997, it spun off its chemical
business as Solutia.  In 2002, Pharmacia
merged with Pfizer, and the agricultural divi-
sions of the two companies were spun off as
a second company named Monsanto.  I refer
to “Monsanto” when discussing activities
at the Anniston plant prior to 1997 and
“Solutia” to refer to activities at the plant
since then.

The work of the
Capital Research Center

continues solely through the
generosity of our contributors.

Please remember
Capital Research Center

in your will and estate planning.
Thank you for your support.

Terrence Scanlon, President

OT



OrganizationTrends

6 December 2005

BrieflyNoted
On October 27 the U.S. House of Representatives passed the Federal Housing Finance Reform Act of
2005 (HR 1461), which will bar nonprofits from receiving federal money from a new housing fund if they have
lobbied or engaged in advocacy (including voter registration) within one year of applying for a grant.  Republicans
inserted the language into the bill in response to the voting irregularities—including registration of such voters as
Dick Tracy, Mary Poppins, and Jive Turkey, Sr.—allegedly connected to voter registration drives by such
groups as ACORN and NAACP. Those groups vocally opposed the measure. So did Democratic Rep. Barney
Frank; maybe Mr. Turkey is one of his constituents.

On November 14, the CBS program “60 Minutes” profiled the eco-terrorist group Earth Liberation Front (ELF).
Particularly chilling were the comments of ELF’s spokesman, Dr. Jerry Vlasak. Vlasak told interviewer Ed Brad-
ley, “I think people who torture innocent beings should be stopped. And if they won’t stop when you ask them
nicely, they won’t stop when you demonstrate to them what they’re doing is wrong, then they should be stopped
using whatever means necessary.”  In his October 26 testimony before the Senate Committee on the Environ-
ment and Public Works, the good doctor made similar comments, telling Senator James Inhofe that murdering
those who harm animals is a “morally justifiable solution.”  While this exposé was welcome, “60 Minutes” did not
investigate the radical group’s funders and ties to supposedly “reputable” animal-rights groups, including People
for the Ethical Treatment of Animals (PETA), which donated $1,500 to ELF in 2001.

On November 9 the Washington Post ran a puff piece on Nan Aron, president of the liberal Alliance for Jus-
tice , one of the leading judicial activist groups gearing up for a fight over the nomination of Judge Samuel Alito
to the U.S. Supreme Court. As an example of her single-mindedness, the article notes that Aron was so con-
sumed by the fight over Chief Justice John Roberts’s nomination that she forgot to feed the 20 goldfish and koi
in the pond of her Washington, DC home. PETA has yet to release a statement on Ms. Aron’s victims.

The October 31st edition of Forbes magazine contained an interview with former Greenpeace  executive director
Paul Gilding, “a former Maoist unionist,” who “now believes, ‘If you want to change the world, save it through
markets.’ He openly admits to having a mind changing epiphany years ago that, ‘business guys aren’t so evil after
all.’” And all it took was for big business to pay him handsomely to green their companies! Well, Gilding himself
may not be so evil after all.

The Provo, Utah Daily Herald reported on November 9 that the Center for Biological Diversity, “representing
five other environmental and conservation groups, has petitioned the secretaries of the interior and agriculture to
change grazing fee regulations to reflect fair market value of government grass.”  But don’t get the wrong idea—
it’s not any regard for the free market that motivates these environmentalists. They see a price-jump as justified
deterrence. One spokesman for CBD warned against the supposed results of cattle grazing: “Impaired water-
sheds, accelerated erosion, invasive weeds, and degraded habitat for wildlife.” Cattle, it seems, aren’t eco-friendly.

Word has been spreading about Project VESA: Victims of the Endangered Species Act. Its website,
www.vesa.tv, states, “Environmentalists claim that no humans have been hurt by the ESA. We know better.” It
urges anyone—ranchers, farmers, homeowners—to share their stories.

Environmental Defense  is asking, “Have you seen an endangered species?” Its website urges supporters to
share inspiring stories: “As we prepare to meet with key senators [to fight the reformed Endangered Species
Act], your story will help us illustrate how much Americans care about endangered species.” How likely is the
average environmentalist—or anyone else—to see an endangered species if it’s so rare? With any luck, greens
everywhere will be too busy trying to catch a glimpse of stump-tailed Macaques to fight the improved ESA.

PETA has attacked the World Wildlife Fund, launching a website called WickedWildlifeFund.com. At issue is
the WWF’s pressure on governments worldwide to require greatly increased testing of new and existing pesticides.
The problem is that the tests would be conducted on animals.  Don’t mind the animals, it’s the increased govern-
ment regulation that’s a greater threat. Still, it will be fun to see how this animal-rights catfight plays out.




