
Trendsetters of the Left  

   They bear the weight of past scandals and win few readers, 

yet they powerfully infl uence popular media and academe

Summary:  The “little magazines” of the 

Left lose money and enjoy small readerships, 

but they help shape nearly everything an 

American sees on TV, at the movies, or in 

the popular press. They also infl uence what 

your children will be taught in college and 

grade school.  And yet these journals have 

checkered pasts that include underpaying 

their own workers (even as they decry “greedy 

capitalists”), fabricating stories from whole 

cloth, apologizing for Stalin, and sometimes 

even spying for the Soviets.

CONTENTS

January 2015

Trendsetters of the Left

Page 1

Briefl y Noted 

Page 8

T
he mainstream media is part and 

parcel of the Left in America.  But 

big media takes some of its cues 

from a more intensely ideological subsector 

of the media universe.  Left-wing “think” 

magazines produce cutting-edge analyses 

of current events and trends that eventually 

trickle down to large national media outlets 

and smaller regional media.

In this sense, their role is similar to that 

played by the fake media watchdog group 

Media Matters for America.  The George 

Soros-funded left-wing slander shop not 

only attacks fi gures on the political right 

for daring to be conservative, but also goes 

after mainstream media reporters in an effort 

to pressure them into toeing the leftist line.  

Media Matters has attacked MSNBC’s Chris 

Matthews and the New York Times’ Bill Keller 

for deviating from the Left’s playbook.  (For 

more on Media Matters, see Organization 

Trends, December 2014.)

Explicitly left-wing magazines, such as The 

Nation, The New Republic, Mother Jones, The 

Progressive, and The American Prospect, are 

agenda-setting media just like the New York 

Times and Washington Post.  And like Media 

Matters, they help to push journalists to the 

left, providing them with ideas for stories and 

By Barbara Joanna Lucas

Katrina vanden Heuvel, editor and publisher of The Nation, appears on MSNBC’s 

“Ed Show.” (undated screen grab)

investing in investigative reports, something 

that mainstream outlets have little interest 

in nowadays.



OrganizationTrends

2 January 2015

Editor: Matthew Vadum

Publisher: Terrence Scanlon

Organization Trends
is published by Capital Research 
Center, a non-partisan education and 
research organization, classifi ed by 
the IRS as a 501(c)(3) public charity.

Address:
1513 16th Street, N.W.
Washington, DC 20036-1480

Phone: (202) 483-6900
Long-Distance: (800) 459-3950

E-mail Address:
mvadum@capitalresearch.org

Web Site:
http://www.capitalresearch.org

Organization Trends welcomes let-
ters to the editor.

Reprints are available for $2.50 pre-
paid to Capital Research Center.

The Nation

Late last year, The Nation magazine, the 

oldest progressive and most far left peri-

odical in America with a signifi cant circu-

lation, warned its readers not to settle for 

Hillary Clinton, the presumed Democratic 

presidential frontrunner in 2016.  “We need 

a Democratic presidential candidate with 

a smart, populist program untethered to 

Wall Street and committed to dismantling 

a rigged system that enriches the very few 

at the expense of everyone else,” said the 

November 25 editorial.

The editorial went on to say that Vermont’s 

socialist Sen. “[Bernie] Sanders is one 

prospect. Former Virginia Senator Jim Webb 

is another; he has launched an exploratory 

committee to determine whether there’s 

room for a ‘nobody owns me’ populist 

run.  Outgoing Maryland Governor Martin 

O’Malley would also like to be considered, 

despite suffering a setback when his 

designated successor unexpectedly lost 

on November 4.  And the group Ready for 

Warren just launched a three-month drive to 

get Massachusetts Senator Elizabeth Warren 

to rethink her steady refusal to run.”

Perhaps hedging their bets that the machine 

candidate will prevail, the editors asserted, 

“this is not an anti-Hillary message; it’s a 

pro-democracy one.”  Of course, even though 

Ms. Rodham was a disciple of Saul Alinsky 

in her youth, it’s no surprise The Nation’s 

editors would abhor anyone with the last 

name Clinton, a name linked to centrists in 

a party that has turned sharply left in recent 

decades. 

The editorial that denied the magazine is 

anti-Hillary was one part of The Nation’s new 

mission titled, “Project 45,” which hopes to 

change the way presidents are elected.  The 

magazine’s editor and publisher, Katrina 

vanden Heuvel, called it “an initiative 

that refuses to accept the assumption that 

presidential elections are a spectator sport 

or that the 2016 campaign has to be dictated 

by insiders.”  She added, “We’ll highlight 

reforms big and small, and we’ll lift up 

bold new ideas that deserve to be debated 

and discussed in election campaigns which, 

even in this era of big money and big spin, 

can be teachable moments” (ABC News, 

March 14, 2014).

“That’s why The Nation is making this 

commitment to encourage those who will 

fi ght to prevent the hijacking of the 2016 

campaign by high-powered strategists, well-

heeled donors and big media outlets that are 

more interested in cash, and a vapid politics of 

personality, than in a genuine clash of ideas,” 

said the Feb. 5, 2014 editorial announcing the 

mission.  “Our Project 45, featured in print 

and online over the next three years, will 

reject predictable approaches to the selection 

of the forty-fi fth president—and predictable 

coverage of that selection.” 

The magazine plans to focus Project 

45 on limiting money in politics with a 

constitutional amendment to overturn the 

Citizens United ruling by the Supreme 

Court, which expanded free speech by 

allowing unions and corporations to make 

independent expenditures in political races.  

It also seeks to block voter integrity laws and 

wants to allow third party candidates in the 

presidential debates. 

Nearing its 150th anniversary in 2015, The 

Nation seeks to maintain relevancy by 

pushing the Democratic fi eld to the left, and 

thus avoid the fact that it fi ts squarely in the 

category of dinosaur media.  Magazines in 

general are fi nding it tougher to thrive in the 

digital age.  But a malcontent, humorless 

ideology is a particularly tough sell to readers.  

Nevertheless, a crowded fi eld of competitors 

is challenging the granddaddy of them all. 

Like  The Nation, other magazines are 

closely aligned or partially bankrolled 

by liberal nonprofi ts, including Mother 

Jones, the The American Prospect, and  

The Progressive.  One magazine that has 

nearly the same pedigree as The Nation is 

The New Republic, founded in 1914, in the 

midst of the rise of progressivism in the 

United States.  TNR is not affi liated with a 

nonprofi t and today seems on its last legs 

after mass staff defections in protest of the 

magazine’s new my-way-or-the-highway 

owner, Chris Hughes.  That could leave  The 

Nation standing alone in terms of prestige, 

certainly in far-left circles. 

The Nation Inst i tute

While  The Nation magazine began before 

the 20th century, the Nation Institute has 

only been around since 1966.  The institute’s 

board includes vanden Heuvel and former 

editor Victor Navasky. It also includes former 

Nation owner Hamilton Fish V; another 

former owner, Arthur Carter; liberal actor 

Tim Robbins; and other progressives.

The institute sponsors conferences and 

internship programs, and runs Radio Nation, 

a weekly syndicated radio program hosted by 

Laura Flanders and affi liated with National 

Public Radio which regularly promotes 



3January 2015

OrganizationTrends

the content in the for-profi t magazine and 

website.

In cooperation with the Puffi n Foundation, 

the Nation Institute last month gave the 

$100,000 Puffi n/Nation Prize for Creative 

Citizenship to Marxist academic/activist 

Frances Fox Piven who has devoted her life 

to overthrowing capitalism and undermining 

the American system of government.  Taya 

Kitman, executive director and CEO of the 

Nation Institute said, “Frances, with her 

incredible energy, is an inspiration who has 

led by example throughout her career and 

to this day.  Her passion in speaking out 

and speaking up for the working class, her 

seemingly endless dedication to fi ghting 

for the poor, and her courage in the face of 

vicious criticism make her the perfect choice 

for the prize.  With Republicans sweeping 

into control after the midterm elections, her 

work and voice remain as vital as ever.”

Previous winners of the award include former 

NAACP President Ben Jealous; playwright 

Tony Kushner; Planned Parenthood 

Federation president Cecile Richards; and 

former green jobs czar Van Jones.

In total, the Nation Institute doles out about 

$130,000 per year in awards to left-wing 

activists.  Among its journalism fellows 

are some of the harshest anti-American 

mudslingers working in the press today, such 

as Naomi Klein and Jeremy Scahill.

In 1978, the institute began funding an 

internship program.  Some of the interns 

sponsored through the Nation Institute 

graduate into the mainstream media, such 

as ABC News, Associated Press, Christian 

Science Monitor, New Yorker, and Vanity 

Fair. 

In a grand display of liberal hypocrisy from 

a magazine that never believes the minimum 

wage is high enough, the Nation Institute 

did not even pay its interns the minimum 

wage until 2013, and even then it was only 

because the interns had practiced what their 

elders preached and publicly protested their 

low pay.  A dozen interns wrote a letter to 

the editor of The Nation complaining that 

the $150 per week stipend was not enough 

to survive on.  Nation Institute director Taya 

Kitman announced in the same issue that 

the letter was published that the institute 

“has determined to increase their stipend 

beginning with the fall 2013 class” and 

“continue to provide fi nancial aid in the 

form of travel and housing grants to interns”  

(ProPublica, Aug. 2, 2013).

Major funders of the institute include Jon S. 

Corzine Foundation ($1,126,670 since 2004); 

Schumann Center for Media and Democracy 

Inc. ($365,000 since 2001); Ford Foundation 

($309,250 since 2012); George Soros’s Open 

Society Institute ($189,500 since 1999); Arca 

Foundation ($125,000 since 2004); John 

D. & Catherine T. MacArthur Foundation 

($118,000 since 2000); and Tides Foundation 

($46,733 since 2009).  Overall, donors (aka, 

“Nation Builders”) provide 30 percent of 

the magazine’s revenues; 60 percent of the 

revenue comes from subscribers, and just 10 

percent comes from advertisers (Discover 

the Networks).

The magazine also has an imprint, Nation 

Books, which is a joint publishing venture 

between the nonprofi t institute and the for-

profi t, far-left Thunder Mouth Press.  Several 

of the authors of the imprint’s books are 

staff writers or contributors to The Nation 

magazine.  “The mission of Nation Books is 

to help fi ll the void in commercial publish-

ing with arresting new titles on the social 

and cultural forces that shape our lives by 

the best writers at work today,” the website 

says.  (Note the amusing implication that 

there aren’t enough liberal books on the 

market.)  “The imprint publishes new works 

on politics, human rights, feminism, race, gay 

and lesbian issues, history, art and culture, 

popular science and the environment—

books that will ruffl e feathers and unsettle 

perceived wisdom.”

Former Nation owner Fish is the president 

and co-publisher of the imprint.  Carl 

Bromley is the editor.  Some of the titles 

include, Taking Back America: And Taking 

Down the Radical Right by Vanden Heuvel 

and Robert Borosage; The Bush-Hater’s 

Handbook: A Guide to the Most Appalling 

Presidency of the Past 100 Years edited by 

Jack Huberman; Warrior-King: The Case 

for Impeaching George W. Bush by John C. 

Bonifaz; Imperial America: Refl ections on 

the United States of Amnesia by wild-eyed 

éminence grise Gore Vidal; and Right Wing 

Justice: The Conservative Campaign to Take 

Over the Courts by Herman Schwartz.

Storied and Shameful  History

Rush Limbaugh correctly referred to The 

Nation magazine as the “fringe Bible of the 

Democratic Party base.”  But that was not 

always the case. 

The magazine was started in 1865 by a 

Republican abolitionist, E.L. Godkin, 

who was editor until 1899.  The magazine 

backed the Republican Reconstruction in 

the South in its pages.  Under Godkin, it 

pushed a libertarian point of view (American 

Journalists: Getting the Story by Donald A. 

Ritchie, Oxford University Press).  Then 

Godkin pushed the magazine to endorse 

Grover Cleveland and the “bourbon 

Democrats” who supported the gold standard 

(Reason, December 2007).  In short, the 

journal was generally a pro-free market 

publication. 

But during Godkin’s tenure, the magazine 

had setbacks, shrinking to an insert in the 

New York Evening Post newspaper, then 

owned by Henry Villard, in 1881.  His 

son Oscar Garrison Villard took over the 

magazine, producing it again as a stand-alone 

publication and moving it to the far left.  It 

hasn’t returned to sanity since (Discover the 

Networks).

Under its new leaders, The Nation 

enthusiastically backed the Russian 

Revolution in 1917 and was the fi rst American 



OrganizationTrends

4 January 2015

the notorious anti-American radical Ramsey 

Clark.  In the Fish era, The Nation would 

reliably blast the Reagan administration.  

Victor Navasky became editor the year after 

Fish and his allies purchased the journal.  To 

his credit, Navasky eventually admitted some 

of The Nation’s sins, even as he remained 

a committed leftist:  “Internationally the 

Nation was indeed slower than the [Reader’s] 

Digest to comprehend the internal corruption 

and repression of Stalin’s Russia,” Navasky 

wrote.  

Ironically, in 1989 the magazine founded by 

an abolitionist published a slapstick, twinkle-

in-your-eye piece about child sex slaves from 

Haiti by Herbert Gold, who wrote, “For a 

writer going through personal distractions, 

an escape into the indulgence of melodrama 

can provide what the maker of an analgesic 

calls temporary fast relief.  Slave Trade was 

intended to offer a lively passing of time” 

(Dec. 18, 1989).

In 1995, Arthur Carter, a Wall Street 

investment banker, bought the money-losing 

publication, but upon realizing it was not 

going to produce a profi t, he considered 

closing it down and selling the mailing list 

for about $2 million.  That’s when the current 

team of Victor Navasky and Katrina vanden 

Heuvel and other investors formed a group 

to take over the magazine.

In 2004, the Anti-Defamation League asked 

why  The Nation would allow advertising 

from a group of Holocaust deniers called the 

Institute for Historical Review.  The ad was 

titled, “Unmasking Israel’s Most Dangerous 

Myths” and called the Holocaust a “historical 

myth cited to justify Zionist aggression and 

repression.”

“Doesn’t The Nation have advertising 

acceptability standards that identify and 

reject offensive content?” asked ADL 

national director Abraham H. Foxman in 

an April 21, 2004 letter to the editor.  “If it 

does, it somehow missed the obvious here.  

Unfortunately, giving space to a group that 

sponsors Holocaust denial only lends them 

credibility and perpetuates a lie.”

Navasky was long viewed as the magazine’s 

savior for pulling together the investment 

group that also included novelist E.L. 

Doctorow, actor Paul Newman, computer 

software mogul Peter Norton, and former 

Corporation for Public Broadcasting 

Chairman Alan Sagner.  Navasky built a 

reputation as an anti-anti-communist and is 

among the last men standing who insist on the 

innocence of Alger Hiss and the Rosenbergs.  

He has also dismissed the importance of the 

Venona Project, the post-Cold War operation 

that yielded communications between Soviet 

intelligence offi cials and spies inside the 

United States.  Navasky is an academic, 

currently serving as head of the magazine 

department for the Columbia Graduate 

School of Journalism and having had a 

stint as a fellow at the Institute of Politics 

at Harvard University’s Kennedy School of 

Government.  Before going to  The Nation, he 

wrote for the New York Times Magazine.

He has slammed the “Murdochization” of the 

news media, a reference to Rupert Murdoch, 

and blasted the conservative National 

Review magazine for having “jingoistic, 

super-nationalistic values” (Discover the 

Networks).  Under his tenure, The Nation 

expanded to have a presence on about 160 

college campuses, distributing copies of 

the magazines and pushing subscriptions, 

while also getting “Radio Nation” on about 

40 college radio stations. 

Katrina vanden Heuvel, who took over from 

Navasky as editor, is the granddaughter of 

Hollywood studio chief Jules Stein.  Her 

father was William J. vanden Heuvel, who 

was executive assistant to William Donovan, 

the U.S. Ambassador to Thailand, in the 

1950s.  He became a Democratic player in 

the 1960s, working for New York Gov. Averill 

Harriman, then for U.S. Attorney General 

Robert Kennedy.  In 1976 he was New York 

magazine to print the Soviet Constitution.  

Vladimir Lenin wasn’t the only tyrant to 

make its editors’ hearts skip a beat.  Over 

the decades, The Nation would apologize 

and make excuses for Josef Stalin, Pol Pot, 

and Ho Chi Minh.  All this time, it issued 

various hysterical warnings that portrayed the 

United States as one step away from fascism, 

theocracy, or corporate oligarchy.  

Stalin supporter Freda Kirchwey replaced 

Villard as editor in 1932, a time when the 

United States was believed to be at the 

doorstep of its progressive utopia as Franklin 

Delano Roosevelt was running for president.  

Kirchwey was an early secular progressive 

culture warrior who used the magazine to 

advocate for such fashionable causes as 

sexual freedom and birth control (Freda 

Kirchwey:  A Woman of ‘The Nation,’  Harvard 

University Press).  The Nation managed to 

end up on the side of the United States in 

World War II—at least once Stalin had 

broken with his treaty partner Adolph Hitler 

and needed America’s help.  The Nation and 

Kirchwey did tick off progressives in 1948 

by refusing to break rank with Democrats 

and support Progressive Party presidential 

candidate Henry Wallace. 

Carey McWilliams, a lawyer, left-wing 

journalist, and labor organizer, took the helm 

of the magazine in 1955, as the magazine 

persistently sympathized with the Soviets on 

Cold War policies.  Among the writers to start 

at the magazine during McWilliams’ time 

were radical activist/presidential candidate 

Ralph Nader, Marxist historian Howard Zinn, 

and gonzo journalist Hunter S. Thompson. 

In 1977, rich liberal investors bought the 

magazine.  The group was assembled 

by Hamilton Fish V, heir to a prominent 

New York political family that goes back 

all the way to Dutch New York mayor 

Peter Stuyvesant.  Fish has also supported 

documentaries and launched an organic farm.  

After he was graduated from Harvard, he 

raised money for the Senate campaign of 



5January 2015

OrganizationTrends

Glass’s made-up stories for the magazine, 

which many outsiders had assumed were 

supposed to be spoofs, were so outrageous 

that Hollywood made a movie out of the 

magazine’s embarrassment, Shattered 

Glass (2003).  Then Hughes took over.  

The magazine still exists, but its viability 

is questionable.  Hughes suspended print 

publication until February.  The New 

Republic is not affi liated with a nonprofi t 

or a foundation. 

Mother Jones

There is some irony in the fact that Mother 

Jones, founded in February 1976, was 

rooted in liberals’ enthusiasm for the kind of 

investigative reporting that brought down the 

presidency of Richard Nixon.  In 2013, the 

group Progress Kentucky secretly recorded 

Sen. Mitch McConnell (R-Ky.) and his staff 

talking about potential strategy to use against 

movie star Ashley Judd, who had hinted at 

challenging McConnell for the Senate in 

2014.  Mother Jones worked with Progress 

chairman for Jimmy Carter’s presidential 

campaign and became the Deputy Permanent 

Representative to the United Nations under 

Carter.  Needless to say, she has an impressive 

pedigree.  That’s one reason it was comical 

when on “Hardball” with Chris Matthews in 

2002, she said she lived in Harlem, and thus 

understood the plight of the nation’s poor.  

Interestingly, Matthews didn’t get a thrill 

from this.  He pointed out that she lived in 

the highly affl uent Morningside Heights area 

of New York (Front Page, June 3, 2002).

She once said as a student at Princeton, she 

“felt like a Russian.”  So it was a good fi t 

when the magazine sent her to what was left 

of the Soviet Union in 1989 after fi ve years 

at the magazine.   She founded “You and 

We,” a feminist magazine linking U.S. and 

Russian women.  By 1995, she was working 

alongside Navasky, aggressively seeking to 

promote the magazine. 

Vanden Heuvel’s love for Russia is so deep 

that she credits the end of the Cold War 

entirely to Soviet dictator Mikhail Gorbachev, 

writing in the Oct. 8, 2009 issue”: “Historic 

events quickly generate historical myths.  In 

the United States it is said that the fall of the 

Berlin Wall and the end of a divided Europe 

was caused by a democratic revolution in 

Eastern Europe or by American power, or 

both. …With the twentieth anniversary of 

the fall of the Berlin Wall approaching, we 

believed that the leader most responsible for 

that historic event should be heard, on his 

own terms, in the United States.”

Though never profi table, The Nation is 

heavily subsidized enough to avoid the fate of 

another iconic publication of the progressive 

movement. 

The Fall of The New Republic

Washington Post columnist Dana Milbank, 

known for his snarkiness, wrote mournfully 

in his Dec. 8, 2014 column about his 

former employer:  “The New Republic is 

dead; Chris Hughes killed it.”  In 2012 

Hughes, the wealthy tech liberal, bought 

the magazine founded by Walter Lippmann, 

Herbert Crowley, and Willard Straight.  

“But Hughes is no Lippmann; he’s a callow 

man who accidentally became rich—to the 

tune of some $700 million—because he 

had the luck of being Facebook founder 

Mark Zuckerberg’s roommate at Harvard,” 

Milbank wrote. 

Just last year it celebrated its 100 th 

anniversary.  Hughes decided it was going to 

be a technology company and fi red Franklin 

Foer as editor, replacing him with an editor 

who had been fi red from the low-rent gossip 

website Gawker.  This move prompted 

staffers to fl ee and most contributing editors 

to demand that their names be removed 

from the masthead.  The bloodbath caused 

at least 58 of 87 names on the masthead to 

disappear.

The magazine’s apparent death comes after 

years of being to the right of most other lefty 

publications.  The magazine supported the 

Global War on Terror and tried to invoke 

the party of FDR and JFK over the party of 

MoveOn.org and Daily Kos.  It supported Joe 

Lieberman’s hopeless bid for the Democratic 

presidential nomination in 2004. 

It had some dark years, including a period 

of editorship under Henry Wallace, FDR’s 

former vice president and an apologist for 

Stalin (years later, Wallace recanted).  After 

Wallace left as editor to run for president on 

the Progressive ticket, the editor in the late 

1940s into the 1950s was Michael Whitney 

Straight, later revealed to be a Soviet spy 

in Anthony Blunt’s ring at Cambridge 

University (the two were briefl y lovers).  

After Harvard professor Martin Peretz 

bought the magazine in the 1970s, The New 

Republic regained infl uence when well-

known writers such as Michael Kinsley and 

Hendrik Hertzberg edited the magazine.  It 

was also under Peretz the magazine suffered 

the Stephen Glass fabrication scandal.  

Please remember CRC in 
your estate planning.

A simple, commonly used method 

to ensure CRC’s legacy is to name 

the Capital Research Center as a 

benefi ciary in your will. You can do 

this in several ways, such as giving 

specifi c assets or a percentage of 

your estate. Whichever method you 

choose, if properly structured your 

bequest will be fully deductible from 

your estate, thus decreasing your 

tax liability. The estate tax charitable 

deduction is unlimited.

For more information, contact 

Gordon Cummings

Capital Research Center

1513  16th St. NW

Washington, DC 20036

202.483.6900



OrganizationTrends

6 January 2015

Kentucky, reported the story, and released 

secret recordings of McConnell and his 

staff.  McConnell’s re-election campaign 

understandably accused the magazine of 

using “Nixonian tactics.”

Mother Jones made a much more signifi cant 

splash in 2012, when it posted Republican 

presidential candidate Mitt Romney’s 

torturous gaffe about the “47 percent” that 

allowed President Barack Obama’s campaign 

to paint him as an out-of-touch plutocrat. 

The magazine also was the fi rst to report 

the heavily mischaracterized comment by 

2008 Republican presidential candidate John 

McCain that the U.S. could spend “100 years 

in Iraq.”  McCain was referring to the similar 

presence of U.S. troops still stationed in South 

Korea and other allied countries long after 

the cessation of hostilies in the Koreas and 

World War II .  Yet Mother Jones reported it 

as if McCain desired a century of continuous 

Middle East combat. 

Apparently all is fair if it helps Barack Obama 

get elected and re-elected. 

The magazine is named after union organizer 

Mary Harris “Mother” Jones (died 1930), and 

claims to continue her crusade for so-called 

social justice.  Jones was a fi ery, pistol-

packing labor leader who was immortalized 

in the U.S. Department of Labor’s “Labor 

Hall of Fame.”

In 1986, the magazine hired the most famous 

person it could fi nd to be its editor, Michael 

Moore, known today mostly as a left-wing 

fi lmmaker.  Moore lasted just fi ve months in 

the job before being fi red because he refused 

to publish a piece that was critical of the 

Sandinista dictatorship in Nicaragua.  Moore 

sued for wrongful dismissal and demanded 

$2 million.  He managed to extract a $58,000 

settlement.

Apart from the Moore incident, Mother Jones 

has a reputation for not treating its employees 

well.  It advised its unpaid interns to apply 

for taxpayer-funded food stamps so they 

could survive their internships in expensive 

San Francisco, which has the highest rents 

in the nation thanks to the city’s left-wing 

policies.  Wrote one reporter:

“One former MJ intern who spoke to me 

on the condition of anonymity told me they 

‘slept on an air mattress for six months while 

I worked there because I couldn’t afford a real 

one.’  Another former intern said, ‘During 

our fi rst meeting with HR at Mother Jones, 

we were advised to sign up for food stamps’” 

(Vice.com, Dec. 2, 2013).

Last year Mother Jones published several 

love letters to the food stamp program.  One, 

“The Hidden Benefi ts of Food Stamps,” 

claims that food stamps improve the health 

of Americans and the U.S. economy.  The 

article mentioned the dubious Keynesian 

“multiplier” effect, which claims that every 

$5 in food stamps creates $9 in additional 

economic activity.  If this upside-down logic 

were true,  America could spend itself into 

prosperity if the government ups spending on 

welfare programs by trillions of dollars.

As of last year, editors Monika Bauerlein 

and Clara Jeffery each pulled in more than 

$167,000 annually.  Many workers at the 

magazine belong to a union.

The magazine itself is owned by the nonprofi t 

Foundation for National Progress.  The 

foundation receives funding from the usual 

leftist philanthropies.  Among them are 

Lannan Foundation ($1,820,000 since 2004); 

Surdna Foundation ($825,000 since 2005); 

Schumann Center for Media and Democracy 

($435,000 since 2003); Arca Foundation 

($372,500 since 2004); and two George Soros 

philanthropies, Foundation to Promote Open 

Society ($360,000 since 2010) and Open 

Society Institute ($225,000 since 2008).

The magazine also publishes the Mother 

Jones 400, which lists the top individual 

donors to federal political campaigns. 

The Progressive

The magazine with the most straightforward 

name is defi nitely The Progressive, which 

was founded in 1909 by Sen. Robert La 

Follette of Wisconsin who began his political 

life as a Republican but changed his party 

affi liation to Progressive.  The journal was 

originally called La Follette’s Weekly.  A 

senator running a publication today might 

well run afoul of some onerous campaign 

fi nance laws that later progressives have 

championed. 

La Follette was part of the Republican 

Party’s progressive wing, notably to the left 

of Theodore Roosevelt.  The magazine itself 

is today a 501(c)(3) nonprofi t. 

During the progressive era, the magazine 

called for a predictable platform of higher 

taxes and regulations on businesses.  It also 

called for direct party primaries to take the 

nominating process out of smoke-fi lled 

rooms controlled by party bosses.  The 

magazine was very popular in 1911 and 

1912.  That was the lead up and the year 

when Theodore Roosevelt and Woodrow 

Wilson faced each other in a presidential 

election, with incumbent William Howard 

Taft seen almost as an afterthought in the 

contest.  La Follette refused to back TR 

and used the magazine to attack the former 

president, prompting many progressives to 

turn against the senator and his publication 

(Discover the Networks).

La Follette himself also took a dip in support 

when he opposed America’s entry into 

World War I.  He ran for president under the 

Progressive Party banner in 1924, carrying 

Wisconsin.  He died in 1925, and in 1929 

the magazine was renamed The Progressive.   

It published writers such as Upton Sinclair, 

Lincoln Steffens, and Carl Sandburg. 

In 1940, two recent University of Wisconsin 

graduates, Mary and Morris Rubin, bought 

the magazine.  Under their leadership, the 

journal opposed America’s dropping the 

atom bomb on Hiroshima and Nagasaki and 



7January 2015

OrganizationTrends

demanded the country dismantle its nuclear 

arsenal.  The magazine did endorse Henry 

Wallace for president in 1948, unlike  The 

Nation.  It also claims credit to this day 

for leading media opposition to Sen. Joe 

McCarthy during the 1950s. 

Though it had a niche audience, the magazine 

made big news when editor Erwin Knoll 

decided to publish, “The H-Bomb Secret: 

How We Got It and Why We’re Telling 

It.”  The article gave details for building 

a destructive bomb.  A Wisconsin federal 

judge gave the government an injunction to 

halt the publication on grounds it presented 

an imminent danger to the public.

In the 1990s, the magazine published 

left-wing writers such as Noam Chomsky, 

Molly Ivins, and Howard Zinn.  In 1993, 

editor Matthew Rothschild established 

the Progressive Media Project, a separate 

501(c)(3) to provide op-ed clinics for liberal 

activists and think tanks. 

Among the major donors to  The Progressive 

and the Progressive Media Project are the 

John S. and James L. Knight Foundation 

($60,000 since 2000) and the Tides 

Foundation ($30,328 since 2004).

The American Prospect

The American Prospect magazine functions 

as a nonprofi t organization. In addition to 

publishing a magazine, it routinely organizes 

progressive conferences.  The website 

asserts, “Our articles set agendas, propose 

policies, and further debates.… We publish 

investigative pieces that expose and debunk 

the right.  We challenge the premise that 

progressives need to shift to the center to 

become politically competitive.”

Still, the magazine rarely seems to set the 

agenda on much of anything, though it 

does generally have seven special projects 

per year. 

In a controversy noted mostly for its 

irony,  The American Prospect published a 

special issue promoting campaign fi nance 

reform in September 2000, with the cover 

of “Checkbook Democracy.”  The entire 

project, however, was funded by the 

Carnegie Corporation of New York, which 

paid $132,200 for the investigation. This 

checkbook journalism came to light in 2005, 

leading Slate’s Mickey Kaus to ask, “If the 

New York Times took more than $100,000 

from General Motors to produce a special 

issue on Regulation in the Auto Industry, 

wouldn’t there be a stink?” (American 

Thinker, Sept. 17, 2005).

Institutional donors to The American 

Prospect Inc. include Schumann Center 

for Media and Democracy ($2,165,000 

since 2001); New York Community Trust 

($2,000,250 since 2003); Ford Foundation 

($1,775,000 since 2002); Popplestone 

Foundation ($1,725,000 since 2003); 

Open Society Institute ($1,115,000 since 

1999); John D. & Catherine T. MacArthur 

Foundation ($674,000 since 1999); Annie 

E. Casey Foundation ($539,000 since 

2007); Rockefeller Foundation ($330,000 

since 2000); Foundation to Promote Open 

Society ($300,000 since 2009); Carnegie 

Corp. of New York ($207,000 since 2007); 

Surdna Foundation ($200,000 since 2004); 

and W.K. Kellogg Foundation ($197,500 

since 2012).

Sadly, because America’s pop culture and 

universities tilt so heavily to the left, The 

American Prospect and its compadres can 

expect to continue to exercise their oversized 

infl uence on the nation’s life.  After all, what’s 

a little spying for the Soviets or fabricating 

articles between friends? 

Barbara Joanna Lucas is a freelance writer 

in Virginia and blogs at The Sharp Bite 

(TheSharpBite.blogspot.com).

OT



OrganizationTrends

8 January 2015

Briefl yNoted
More proof emerged last month that President Obama is using the IRS as a weapon against his 

perceived enemies when the administration abruptly canceled the planned release of 2,500 damn-

ing documents reportedly showing the IRS illegally shared taxpayer fi les with the White House.  The 

inspector general’s offi ce for the U.S. Department of the Treasury is making the novel claim that pri-

vacy laws prevent releasing documents.  Dan Epstein, executive director of watchdog group Cause 

of Action, was skeptical.  Treasury is using “sophisticated” lawyering to worm out of producing the 

documents, he said.

National Action Network president Al Sharpton has visited the White House an astounding 61 

times since Obama became president.  This fact tends to support Sharpton’s boasts about the infl u-

ence he wields over the Obama administration, including his claim that he was instrumental in select-

ing U.S. Attorney Loretta Lynch as nominee for the U.S. attorney general post.

A recent march in New York City organized by Sharpton’s group, whose motto is “No justice, no 

peace,” got ugly.  Marchers demanded that new federal laws be enacted to limit the use of physical 

force by local and state police agencies.  Protesters had their own ideas.  According to reports, many 

chanted “What do we want?  Dead cops!”

MoveOn has launched a campaign to draft Sen. Elizabeth Warren (D-Mass.) to run for president in 

2016.  The group said 81.3 percent of its members voted in favor of encouraging the left-wing popu-

list to seek the Oval Offi ce.  Warren is “America’s top champion of working families and the middle 

class” who is “leading the fi ght for students and graduates who are struggling under the weight of 

crippling student loan debt and is transforming the Social Security debate from whether to cut the 

program to how to grow it.”

Warren has thrown her lot in with radical left-wing community organizers.  In a message to attendees 

of last month’s RootsCamp put on by New Organizing Institute in Washington, D.C., Warren said, 

“in every fi ght for equality, accountability, and a level playing fi eld, it’s the smart, tough, and deter-

mined organizers who attend RootsCamp that are the ones working together on the frontlines.  Sim-

ply put, we couldn’t do it without you.”

After Dr. Vivek Murthy was barely confi rmed in a 51-43 vote by the U.S. Senate as surgeon general, 

George Soros’s Media Matters for America wondered what all the fuss was about.  MMfA claims 

Murthy overcame “a longstanding right-wing media and National Rifl e Association smear cam-

paign.”  Conservative media “worked to cast Murthy as a radical for his uncontroversial stance that 

gun violence is a public health issue and criticized his supposed lack of qualifi cations.”  Actually, the 

notion that gun-related violence is a public health issue is thoroughly controversial.  Public health is 

supposed to be about transmissible diseases and the like, not about self-defense and lifestyle choic-

es.


